iPhoneGeek

En Blogg om iPhone, Smartphones och Teknik

Läsplattan, pennans största fiende

Det är nog så: tiden går och vi anpassar oss. Världen har alltid förändrats; utvecklats och förbättras. Det är ständigt en jakt efter det senaste, det mest moderna. Det handlar om att vara i framkant och utnyttja alla möjligheter som vi får.

År 2013 var året då skolorna ska börja vara i framkant. Och det var året då alla elever i Sollentuna skulle börja använda surfplattor och datorer istället för läromedel. Detta skrev DN i en artikel här. Anledningen var att kommunen anser att skolan, i jämförelse med samhället, annars fortsätter hamna på efterkälken. Barnen skulle inte att få papper och penna förrän årskurs två, och i och med det vaknade skeptikerna. Det var många som frågade sig om inte tekniken gått till överdrift, och om vi verkligen alltid behöver ha nya saker? De frågade sig om det inte är tid att lugna sig, och sluta utveckla – för att istället ta hand om det som finns? Samtidigt var det många som ilsket ropade tillbaka att det inte var bättre förr, att utvecklingen gynnar oss och barnen i skolan. Åsikterna var många, för- och nackdelarna likaså. Så vad var egentligen bäst? Att låta det digitala ta sin plats i skolan, eller borde vi omfamna det klassiska i papper och penna?

  • Så sa Ja-sägarna: Det går inte att komma ifrån den, när någonting väl har installerat sig kommer det att stanna (det enda som aldrig riktigt fastnat är nog mini-disken, men det var väl mer för att cd-freestylen tog över?). Den är lätt navigerad och genom att använda dator eller läsplatta ska barn ha lättare för att lära sig läsa, dessutom kommer barnens berättande mer i fokus, snarare än handstil och dylik. Det är också en fördel i att barn lätt kan arbeta med bilder och film.
  • Det här sa nej-sägarna: Det må vara lättare att lära sig att läsa med plattan, men vad händer med stavningen? I flera plattor finns det ”auto correct”, någonting som rättar orden när det stavats fel. Det kan göra att barnen inte ens märker när de stavat fel, för datorn har redan rättat det. Det finns också en risk i att barn inte lär sig använda pennan, och det är farligt. Barnen måste kunna skriva för hand, det finns tillfällen då en surfplatta och/eller dator inte är i närheten, och papper och penna är allt de har. På vissa arbetsplatser är kontorsvaror vardag, och det vore väl bra om barnen i vuxenålder förstår hur man antecknar på en post-it?

Björklund skeptisk
En som var väldigt skeptisk till det som Sollentuna gjorde på sina skolor var självaste Utbildningsministern Jan Björklund. Han ansåg att skolelever bör lära sig att läsa långa texter och böcker, att det är ett problem med den yngre generationen läser mindre och kortare texter. Att de lär sig ett slags SMS-språk, vilket kommer att tunna ut det Svenska språket. Och det ligger nog någonting i det Jan Björklund sa, det finns en risk att Svenskan går från ett väldigt rikt språk till ett ytterst fattigt. Och om det händer är det extremt tråkigt, men samtidigt kan man inte vara bakåtsträvande. Man får helt enkelt hoppas på att det går att kombinera dessa två världar. Kanske kan det digitala och det analoga mötas, för att få den ultimata kombinationen.

Föregående Inlägg

Lämna en kommentar

© 2017 iPhoneGeek

Tema av Anders Norén